Return to site

Meditation - tips och trix

· Mindfulnessträning

Frågan kommer nästan alltid upp under mina kurser, en eller flera gånger; men hur gör DU då? Vad kan du rekommendera för appar eller ljudspår? Jag ler och delar gärna med mig av den ringa kunskap jag har samlat på mig för jag vet ju att jag också lär mig hela tiden, det är ju det som är så häftigt. Att vi kan ta hjälp av de som vi uppfattar kan mer just där och då, om just det området vi vill veta mer om. Att jag får dela med mig av det jag vet och har lärt mig är ren lycka.

I måndags skrev jag ett inlägg på min Instagram och Facebook om när jag började meditera. Jag berättade om att jag ville ha ett verktyg som hjälpte mig att varva ner och koppla av i sinnet – när jag sen hade mediterat ett tag märkte jag även att det gav mig energi. Gå gärna in och läs om du vill veta mer om just det.

Jag har testat på flertalet olika meditationer och vissa gillar jag mer än andra. Jag tycker om att bli guidad; ibland med musik bakom, ibland inte. Ibland vill jag inte ha något ljud och då sitter jag själv använder mitt andetag som fokus. Du får helt enkelt pröva dig fram och se vad du tycker om.

Den typ av meditation jag lär ut är mindfulnessbaserad så mina svar på frågorna nedan är utifrån det jag har lärt mig som mindfulnessinstruktör.

Vanliga frågor

När jag har hållit i meditationstillfällen och när deltagarna på mina kurser ska börja med sina mindfulnessövningar (som också är former av meditation) så kommer oftast frågor som de nedan upp. Jag tänker att jag svarar på dem var och en:

- hur ska man sitta?

Det spelar ingen som helst roll hur du sitter bara du sitter bekvämt redan från början. Tvingar du in dig i någon konstig ställning så kommer bara hela din uppmärksamhet vara riktad på hur ont det gör och det kommer ju inte bli lättare när du suttit en stund, eller hur? Så sätt dig bekvämt. Vill du så ligg, eller stå, du kan till och med gå om du vill.

Jag gillar att sitta i min säng ovanpå några kuddar. Men det är jag……

- vad ska man göra?

Här kommer det riktigt spännande in, du ska alltså inte göra någonting. Bara vara. Att bara vara kan vara något av det absolut jobbigaste och svåraste som finns för många av oss.

- gör jag det rätt?

Försök och vara snäll mot dig själv. Gör gärna ledda meditationer i början, många upplever det lättare än att bara sitta tyst. Inom mindfulness finns det en central övning som heter Kroppskanning (sök gärna på Youtube, det finns massor där) vilket är en övning där ditt fokus går från kroppsdel till kroppsdel, många upplever det som lite lättare i början. Testa själv vad du tycker.

Oavsett vad du upplever under en meditation så är det ok. Försök att bara vara med vad du upplever, oavsett tankar, förnimmelser från kroppen eller känslor som kommer upp.

- jag har alldeles för mycket tankar som tar min uppmärksamhet hela tiden, vad gör jag för fel?

Du gör inget fel alls. Alla människor har tankar och det är helt naturligt. Vi kan inte sluta tänka. En vanlig missuppfattning är att man ska bli tom på tankar annars så mediterar du inte, så är inte fallet. Försök att bara observera dina tankar utan att styra dem. Låt dem komma och gå.

En meditation är en bra meditation oavsett vad du upplever.

En meditation som du genomför är en bra meditation bara genom att du faktiskt har genomfört den. Så glöm all värdering och bedömning av situationen och var glad att du gjorde övningen. Varje övning ger mer och mer i längden.

Det finns massor av forskning på den positiva effekten meditation ger, den biten tänker jag inte gå in på vidare här, det var inte min tanke. Men det kan vara kul att veta att det faktiskt har forskats, typ massor, på meditation och att man kan se rent fysiologiska positiva effekter i hjärnan när du mediterar.

För mig ger meditationen mig oftast en avslappnande känsla i kroppen om jag är spänd eller stressad. Jag varvar ner. Inte alltid, men oftast. Oftast så lugnar meditationen mitt sinne. Inte alltid men oftast. Oftast gör meditationen mig medveten om olika insikter. Inte alltid men ibland. I längden har meditation gett mig en ökad medvetenhet som gör mig mer uppmärksammad på mer subtila signaler från min kropp bland annat. Signaler som kan hjälpa mig att förstå mig själv, hur jag fungerar och hur jag agerar.

Det är dock viktigt att poängtera att en meditation behöver inte vara en skön och en lugn upplevelse som leder till harmoni och lugn. Det finns inget mål med din meditation. Det kan vara jobbigt att höra, så jag säger det igen. Målet med din meditation är inte att du ska uppleva ett lugn eller lugnare sinne. Det kan vara en skön effekt men det är inte målet. En meditation är en meditation oavsett hur den är. Och den är bra eller ok oavsett vad du upplever. Så försök istället att närma dig varje tillfälle med nyfikenhet istället för tidigare erfarenheter från tidigare tillfällen.

När kan man meditera?

Det finns inget tillfälle när du inte kan meditera vad jag känner till. Snarare tvärtom, ju mer du mediterar desto bättre effekter kan det ge i det långa loppet. Effekter som även tillslut spiller över till de stunder du inte sitter i din meditatitonsställning och det är ju dessa effekter vi vill ha, eller hur. Det är ju där de gör nytta.

Känner du dig stressad kan du meditera. Känner du att tankarna snurrar för fullt kan du meditera. Är du ledsen kan du meditera. Är du glad kan du meditera. Mår du bra och är i ett bra place just nu i ditt liv kan du också meditera. Varje meditation leder till att du mobiliserar upp din motståndskraft och möjlighet att hantera även nästa storm som kommer i ditt liv.

Hur hitta rutiner

Det som deltagarna på mina kurser ofta upplever som det absolut svåraste det är att hitta rutiner som fungerar. Sätt för att få regelbundenheten att hålla. Det är svårt. Alla förändringar är svåra. Läs mer om förändringar i tidigare inlägg; Inlägg om förändringar

Du behöver fundera över ditt varför, läs mer om det i inlägget här, inlägg om ditt varför.

Varför du vill börja att meditera och vad du vill ha ut av det? Detta varför behöver du bygga upp som något så viktigt för dig att du inte vill sluta. Något som du kan hitta tillbaka till varje gång du glömmer av eller skjuter på nästa meditation. Detta är ett område för sig som går att fördjupa sig i länge. Men börja med att fundera på vad du vill, din intention, ditt varför. Sen gå vidare till; hur känns det när jag är där, hur mår jag då. Börja måla upp bilder för dig själv. Ha sen detta med dig hela tiden. Visualisera ditt varför.

Många upplever det lättare att alltid genomföra sin meditation på samma tidpunkt varje dag.

Andra tycker att det är lättare att hänga upp sin stund på något annat, exempelvis alltid på lunchen på jobbet, eller alltid innan sovdags, eller alltid efter träning.

För mig så fungerar det bra att ställa klockan lite innan jag väcker barn på morgonen, då blir min stund för morgonmeditation. Det funkar bra för mig.

Tips på appar och ljudklipp

Som jag skrev överst så testar jag på diverse olika meditationer, inte bara mindfulnessmeditationer och jag utmanar dig att göra detsamma, att hitta något som attraherar dig.

Deepak Chopra är en favorit. Han gör regelbundna utmaningar tillsammans med Oprah, och de har precis släppt en ny. Varje dag får du en ny meditation och det kostar ingenting. Anmäl dig här på deras hemsida.

Här kommer några till youtube-favorit-klipp:

So Hum meditation

Chakra toning

Guided mindful meditation on joy

Guided meditation for stress releif

För svenska meditationer sök på "kroppskanning" eller "andningsankaret" exempelvis.

Appar jag gillar är:

Headspace - guidar dig i korta meditationer varje dag, funkar bra för korta stunder när du vill ha en paus från datorn exempelvis. OBS den är på engelska.

Mindfulnessappen - guidar dig i svenska mediationer

Det finns en uppsjö - men min erfarenhet säger att finn en eller två och håll dig till dem ett tag. Kom in i det hela och kör på det. Jag tror att det hjälper dig att finna en regelbundenhet.

Lycka till. Skriv gärna en rad nedan om du själv har något tips eller trix, det uppskattas av alla som läser. Stort tack!

Att dela är omtanke

Det här kan vara just vad någon av dina vänner behöver läsa idag. Att dela är omtanke! Du delar enkelt texten med hjälp av sociala medier-knapparna längre ner på sidan

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly