Return to site

En liten förändring

· Personlig utveckling,Mindfulnessträning

Förra veckan skrev jag om "the hard truth" (läs inlägget här) om att vi kan göra det vi kan för att må bra trots att samhället är som det är runtomkring oss. Att vi faktiskt har ett val, inte alltid men ofta, där vi kan välja hur vi agerar och framför allt hur vi tänker om olika saker och mer specifikt hur vi tänker om oss själva och vad vi anser eller tror att vi måste göra.

Hur kan man göra då? Hur kan man göra för att att börja förändra sitt tänkande och agerande?

Jag skulle vilja hävda att det först handlar om ditt medvetande. Att du blir medveten om att du behöver göra en förändring. Att du är medveten om att du har mönster du inte gillar eller agerar på sätt du inte står för. Säg att du har fått upp ögonen för detta. BRA! Då kommer nästa steg; att lära dig att stanna upp.

Att stanna upp för att se om det finns ett annat alternativ till ditt agerande. I fallet som på bilden ovan; du stannar upp och märker att man faktiskt kan hoppa från bryggan ner i vattnet, du behöver inte följa bryggan rakt fram och hålla dig inom staketet. Det finns ett annat sätt du har andra möjligheter.

Det handlar om att ändra ditt beteende. Göra små, små förändringar till en början. Hjälpa hjärnan att agera annorlunda. Hjärnan är en spännande prick som inget hellre vill än att du ska gå bryggan fram, såsom du alltid har gjort. Det är det absolut lättaste sättet, då behöver ju inte hjärnan lägga extra energi på att du skulle göra nåt annorlunda, vilket hjärnan tycker är jobbigt. Därmed är det alltså inte alltid det lättaste att göra dessa förändringar utan det krävs TRÄNING; MEDVETENHET och KONTINUITET. Du får hjälpa din hjärna att förstå att du vill göra dessa förändringar, du är dedikerad och kommer inte att sluta förrän hjärnan har förstått.

Så, vad skulle du kunna börja med idag?

Vilken liten förändring skulle du kunna göra för att utmana dina mönster och ditt agerande till det bättre?

Är man uppe i en stresspiral skulle min rekommendation ligga i att använda din stund efter att du har stannat upp till att landa lite grann. Andas. Varva ner. Så här kommer några få tips från coachen. Ta till dig det du kan använda dig av, alla är olika och attraheras av olika saker, så hitta din grej. Huvudsaken är att du det regelbundet. Gör vad du behöver göra så att du kommer ihåg det vid varje tillfälle, får det till en vana. För först då har hjärnan fattat att det är så här du vill agera i framtiden. This is the new you!

Tips för att komma ihåg att stanna upp och andas för att varva ner, finna ett lugn, få en statuscheck på kroppen och sen agera annorlunda efter det. Mer medvetet.

Gör det till en vana att:

1. alltid andas 10 andetag när du är på toaletten. Räkna ner från 10 ner till 1. Medvetet. Inte för att du ska "hinna med" alla andetagen, inte heller för att du nödvändigtvis måste komma ihåg att du har räknat alla siffror, utan bara för att du ska andas.

2. alltid andas 10 andetag när du har satt dig i bilen, innan du startat bilen.

3. alltid andas 10 andetag när du har stängt av motorn och innan du går ur bilen.

4. stå still en stund och andas och ta in naturen utanför dörren. Vad är det för väder idag? Hur känns det? Hur luktar det?

Där har vi det. Det räcker. Det lilla är nog. Du måste börja någonstans och börjar vi med nåt litet tenderar vi lättare att fortsätta med det. Hjärnan tycker då inte att det blir för överväldigande. Välj nåt eller flera av förslagen ovan, eller något eget, men gör det med en intention - dvs kom ihåg varför du ger dig på det här - kanske är det för att stressa ner och må bättre på sikt. Gör det till något viktigt för dig själv, något som du BEHÖVER göra. Glömmer du en gång så gör det ingenting, du kommer att gå på toaletten snart igen och då får du ett nytt försök.

Och till dig som känner att du inte har tid. På riktigt! Hur lång tid tar det för dig att andas 10 andetag? Om du är riktigt stressad tar det (tyvärr) inte mycket mer än 30-40 sekunder och den tiden tror jag du har att lägga på dig själv. Så var snäll mot dig själv. Ge dig en stund. I början kan det kännas motigt, och man tycker att man inte har tid. Tro mig, jag vet, jag har känt så många gånger att jag hellre rusar ur bilen in till mitt nästa ärende för det tar alldeles för lång tid att andas och finns ett enormt motstånd till att sitta still en stund. Men det är då du behöver det som mest, så gå emot motståndet. Kanske känna på vad som finns i det motståndet.

Lycka till! Mer tips kommer så fortsätt följa min blogg.

Tycker du att det här var värt att sprida vidare till fler så dela gärna mina inlägg med vänner och bekanta. Tack, tack, tack.

Jag önskar dig en fin dag.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly